EgypToz: محتاج حد يسمعنى سمعت حد محتاج يسمعه

Saturday, November 18, 2006

محتاج حد يسمعنى سمعت حد محتاج يسمعه

خلاص ، مش قادر ، تعبت ، تعبت جدا ، مش طايق حد ، مش طايق الدنيا دى خلاص ، أنا مش عارف اعمل ايه ، مش فاهم ايه اللى بيحصل ، انا عمرى ما عليت صوتى على امى بالطريقه دى ، زعقتلها جامد ، مش قادر استحمل خلاص ، قولتلها مش قادر اشتغل و فى نفس الوقت احضر للماجيستير ، قالت لى سيب الشغل ، سيبته تروح قايلالى انت سيبت الشغل ليه ، و منين حتجيب فلوس ، ده انا بموت كل يوم فى المواصلات ، عايش فى حته مقطوعه اسمها 6 اكتوبر ، حته مافيهاش حد ، حته مهجوره و ما فيش غير كلاب ضاله ماشيه فى الشارع ، و بتاع السوبر ماركت بيقفل الساعه تسعه بالليل ، ده انا نقلت من الهرم ل6 اكتوبر بس علشان امى كانت عاوزه تعيش فى هدوء ، و الوقتى انا كل يوم باتبهدل فى المواصلات ، مافيش غير ميكروباص هوه اللى بيوصل للبيت ، و الميكروباص مالهوش مواعيد و لما يجى الناس كلها عاوزه تركبه ، لازم اروح اخده من ميدان الجيزه ، انا بادفع 20 جنيه مواصلات فى اليوم ، و كل ده علشان مرتب ب200 جنيه، اعمل ب200 جنيه دول ايه ، و بعدين عندى الجيش من اول يناير و مش عارف حاخد اعفه و لا لأ ، و بعدين لو دخلت الجيش لازم اقعد 3 سنين هناك ، و عارف حيدولى كام ، 80 جنيه فى الشهر ، يعنى تقريبا 2 جنيه و نص فى اليوم ، يعنى اكل بجنيه و اتغدى بجنيه و اتعشى بنص جنيه ، كويس انى حبطل وقتها السجاير ، المشكله ان الحمل بقه عليا كبير ، تقيل ، مش قادر خلاص ، ده انا نقلت انا و امى من شقه الهرم ل6 اكتوبر علشان اخويه الكبير يتجوز فيها ، و اخويه ما بيسألش عليه خالص ، مابنشفهوش ، هوه فين ، مش امى مسئوليته برضه و بعدين ده هوه الكبير ، عملت انا ايه بالشهاده بتاعت الجامعه ، واحد خريج كليه تربيه رياضيه و مش لاقى شغل ، انا حاسس انى ولا حاجه ، انسان مالهوش قيمه ، كان نفسى ابقى ضابط ، روحت قدمت ورقى مع اكتر من 1000 واحد و انا عارف انهم مش حايخدوا غير 10 ، و اللى جاى معاه واسطه و اللى معاه حد سانده ، و انا كنت واقف فى الطابور علشان اسلم الورق لوحدى و انا عارف انهم مش حايخدونى ، انا لوحدى ، ابويا مات و ماليش سند
- و بدأت عينيه تمتلأ بالدموع
قال الاستاذ فى الكليه بيضحك و يقوللى هوه انت فاكر انك حتتعلم حاجه بالماجستير اللى انت بتعمله ده ، ده شويه ورق و شهادات مالهاش قيمه خلاص فى الزمن ده ، شوفت ، انا ماليش اى قيمه ، و يقوللى كمان رايح تضيع 200 جنيه مصاريف دروس انجليزى فى الجامعه الامريكيه ، ده انت كان ممكن تصاحبلك بت اجنبيه و تربط منها شويه كلام انجليش ، طب سيبونى اسافر ، مش عاوز اقعد فى البلد دى ، كل حته اروحه أو عاوز اقدم لشغل يقوللك عاوزين موقفك من التجنيد ، عاوزينك تخدم وطنك ، اخدمها على ايه ، هيه عاملتلى ايه الوطن ده علشان اضحى نفسى عشانها ، مش عاوز ادخل الجيش ، مش عارف اروح حته ، حاسس انى مسجون و مالناش حد فى عيليتنا بيسأل علينا ، انا ماليش اهل من اساسو ، ماليش ، ده اخويه من بعد ما اتجوز و هوه اكنه مالهوش ام و لا اخ ، قاعدلى بس هناك فى الشقه ين**ك فى مراته و سايبنى فى اللى انا فيه ، قال البت فى النادى بتقوللى انت عارف ليه انا مش عاوزه ارتبط بيك، علشان انت مدرب رياضه ، قال مدرب رياضى بقت شتيمه
- و سقطت دمعه من عينه
انا ولا حاجه ، زيرو ، مش عاوز اشوف اى بت تانى ، خلاص مابقاش ليه نفس خلاص ، انا مش قادر اعيش فى الشقه بتاعت 6 اكتوبر دى ، انا احسنلى اعيش فى بيوت الشباب ب5 جنيه فى اليوم عن البهدله اللى انا فيها دى ، انا لازم ابيع المحل ، دى الحاجه الوحيده الى انا وارثها من والدى الله يرحمه ، بس انا مش عارف ابيع المحل ده ازاى ، معنديش خبره فى الحاجات دى ، و ادورلى على شقه ايجار أو تمليك ، و امى بقه عليها تختار ، إلا تيجى إلا ماتجيش ، طول النهار تقوللى اقعد معاها ، علشان قال ايه حاسسه بالوحده ، و بعدين لما اقوللها انى محتاج فلوس تقوللى مش انت اتخرجت خلاص ، انت بقيت راجل ، روح شوفلك شغلانه ، انت عارف انا تعبان ليه كمان ، علشان مش لاقى حد اقول له اللى جوايه ، كل صحابى مش موجودين و انا فى الوضع اللى انا فيه ده ، انا اكتشفت على فكره ان كل صحابى مصاحبيننى علشان مصلحه ، حاجه تقرف يا اخى ، انت مش عارف ريحتنى ازاى لما حكيتلك اللى جوايه ، كفايه انك سمعت اللى عندى ، ما تتخيلش ازاى انا مبسوط دالوقتى ، انا مش باين عليا علشان انا بقالى 3 تيام ما نمتش ، بس انا نفسيتى اتحسنت من قعدتى معاك ، مش لاقى اى هدف فى حياتى خلاص ، انا حاسس بوحده شديده ، انا مش قادر خلاص ، تعبت جدا من اللى انا فيه ، بتعذب كل ساعه و كل ثانيه و كل يوم ، بررر ، الجو برد جدا ، يلا بينا نقوم نتمشى شويه

مقطتف من حسو و هوه بيفضفضلى امبارح الساعه اتنين بالليل فى النادى

4 comments:

Anonymous said...

كلنا زيك يا ابنى !!!!!!!!!!!! كلنا ولا حاجة

!!!!!!!!!!!!!

انا مش عارف انا لسة عايش لحد دلوقتى ازاى

Anonymous said...

دائما ما اسمع ان ربنا عادل ....
ادع ربك وادى دقنى ان استجاب لك.....


التوقيع

واحد كفر من زمان

falas6eenye said...

enta sawdawe da2eman hek?

WS said...

ana baydawy